Ból pleców – rwa kulszowa – lumbago

Dlaczego bolą nas plecy ? – kilka słów od fizjoterapeuty. 

Według różnych badaczy, od 60 do 80% społeczeństwa, szczególnie w krajach cywilizowanych, cierpi z powodu bólów kręgosłupa. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że większość spośród nas miewa różnego rodzaju dolegliwości bólowe związane z kręgosłupem. Jednym z istotnych powodów tego zjawiska jest hipokinezja, czyli brak ruchu w pracy oraz poza nią. Statyczna praca w bezruchu – siedząca przed komputerem, stojąca przy taśmie produkcyjnej – z punktu widzenia ewolucji jest przeciwieństwem naturalnego stanu jakim jest ruch. Długotrwałe przebywanie tylko w jednej pozycji, bez możliwości jej zmiany, powoduje ogromne przeciążenia w układzie ruchu człowieka.

Kręgosłup stanowi główny element układu kostnego. Ten złożony układ w skład którego wchodzą kręgi oddzielone krążkami międzykręgowymi oraz więzadła stabilizujące całość stanowią główną oś szkieletu, pełnią też dla niego funkcję podporowa. Najsłabszym ogniwem tego układu okazują się krążki międzykręgowe nazywane potocznie dyskami. Dr James Cyriax twórca medycyny ortopedycznej w swoich badaniach dowiódł, że ponad 90% bólów dolnego odcinka kręgosłupa jest pochodzenia dyskowego. Ból ten powstaje w wyniku uwypuklenia się krążka międzykręgowego i ucisku na struktury nerwowe – oponę twardą lub korzenie nerwowe. Pozostałe dolegliwości mogą powstawać w wyniku podrażnienia mięśni, więzadeł przykręgosłupowych, a także w wyniku nieprawidłowego ustawienia kręgów względem siebie.

dysk

Co możemy zrobić aby zapobiec bólowi kręgosłupa?

Przede wszystkim musimy zadbać o prawidłową postawę i ergonomię stanowiska pracy. W czasie statycznej pracy warto co godzinę zmienić pozycję oraz wykonać kilka ćwiczeń rozciągających napięte mięśnie. Osoby u których doszło już do uszkodzenia krążka międzykręgowego oraz wystąpił ból powinni udać się do fizjoterapeuty lub terapeuty manualnego. Działanie terapeuty polegać będzie na takim ustawieniu ciała, kręgów oraz krążków w którym uwypuklający się dysk – uciskający na struktury nerwowe – cofnie się na swoje miejsce. Często wystarczają już 2-3 sesje terapeutyczne aby pozbyć się bólu. W ramach sesji fizjoterapeuta wykonuje także głęboki masaż leczniczy w celu rozluźnienia mięśni oraz powięzi. Dodatkowo aby podtrzymać efekt masażu obkleja bolesne miejsce specjalnymi kolorowymi taśmami Kinesiotaping, które również mają na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych. Kolejnym niezmiernie ważnym elementem, bez którego terapia nie będzie skuteczna, jest trening stabilizacji kręgosłupa – Core Stability Exercise. Polega on na aktywacji mięśni, które stabilizują tułów człowieka. Prawidłowa stabilizacja tułowia tworzy solidny fundament dla wszystkich ruchów, dodatkowo ochrania kręgosłup oraz jego bierne stabilizatory (więzadła, ścięgna, krążki międzykręgowe) przed przeciążeniami i urazami. W praktyce jest to kilka ćwiczeń, które można wykonywać samodzielnie w domu bez użycia specjalistycznych przyrządów.

Postępowanie profilaktyczne i lecznicze w życiu codziennym to szeroka lista uwag praktycznych, zaleceń i wymogów. Realizacja ich warunkuje możliwie skuteczną ochronę kręgosłupa przed przeciążeniami. W profilaktyce przeciążeniowej obowiązuje zasada przystosowania czynności życia codziennego, narzędzi, sposobów i intensywności pracy, sposobów rekreacji itd. do wymogów kręgosłupa, a nie odwrotnie. Z wszystkimi tymi zasadami z chęcią podzielę się z Państwem i pomogę w walce z bólem kręgosłupa oraz stawów obwodowych.